IMPACT@ORIGIN
ELEMENTEN UIT DE WAARDEKETEN VAN KOFFIE EN THEE VERPLAATSEN NAAR HET LAND VAN OORSPRONG
Wij maken een positieve IMPACT op de waardeketen met ons eigen unieke duurzaamheidsprogramma IMPACT@ORIGIN. De kern van dit programma is het permanent verplaatsen van elementen uit de waardeketen van West-Europa naar de landen van oorsprong. Wij creëren daar economische waarde door lokaal te investeren en te zorgen dat de kwaliteit van leven van lokale gemeenschappen sterk verbetert.
- Lokale productie
Onze BLENDSTAR Single Origin koffies worden in Ethiopië ter plekke gebrand en verpakt. Onze Harper’s Single Origin thee wordt in Nepal ter plekke geplukt, verwerkt en verpakt. Hierdoor verplaatsen wij alle activiteiten naar het land van oorsprong. IMPACT@ORIGIN dus! - Stimuleren van lokale economie
Een groot deel van de traditionele waardeketen verplaatst zich naar Ethiopië en Nepal en gaat daar niet meer weg. Wij hebben geïnvesteerd in o.a. een koffiebranderij ter plekke, verschillende verpakkingslijnen, opleidingsmogelijkheden en logistiek. Kortom: er wordt een blijvende economie gevestigd. - Lokale werkgelegenheid
De volledige waarde van de koffie en thee blijft in het land van oorsprong waardoor de lokale economie groeit en er meer banen ontstaan.



Wij helpen de boeren met certificering, onderwijs, kennis en export.

INVESTEREN IN LOKALE INITIATIEVEN
Met ons duurzaamheidsprogramma IMPACT@ORIGIN verplaatsen wij permanent elementen uit de waardeketen van West-Europa naar het land van oorsprong. Met Harper’s Single Origin doen wij dat door de thee te verwerken en te verpakken in Nepal. De theebladeren worden met zorg en aandacht handmatig geplukt.
Harper’s Single Origin zorgt voor een eerlijke prijs voor de plantagemedewerkers en investeert in verbeterde arbeidsomstandigheden. Wij helpen de boeren met certificering, onderwijs, kennis en export en wij investeren in lokale initiatieven. Een groot deel van de waardeketen blijft in het land van oorsprong. IMPACT@ORIGIN dus!

Koffiebonen worden daar gebrand en verpakt, waardoor de maximale economische waarde in Ethiopië blijft.

LOKALE ECONOMISCHE WAARDE
Wij hebben twee koffies van BLENDSTAR Single Origin uit Ethiopië in ons assortiment. Deze premium kwaliteit koffiebonen worden daar gebrand en verpakt, waardoor de maximale economische waarde in Ethiopië blijft. Wij hebben daarnaast ook geïnvesteerd in een koffiebranderij, verpakkingslijnen, opleidingen en logistiek in Ethiopië, waardoor er een blijvende economie is gevestigd en er meer banen zijn ontstaan.
BLENDSTAR Single Origin ondersteunt ook koffie-onderzoeksprojecten in Ethiopië. Door een contractuele samenwerking tussen MAAS en de Jimma University kunnen Ethiopische studenten een stage volgen bij MAAS en vice versa.

Wij zijn trots op het feit dat er bij de productie van Harper's Single Origin alleen vrouwelijke medewerkers betrokken zijn.

EERLIJKE PRIJZEN VOOR LOKALE BOEREN
De wereldwijde vraag naar kwalitatief hoogwaardige thee is groot. Toch is het voor de Nepalese theeboeren moeilijk om een eerlijke prijs te krijgen. Ze missen de financiële middelen om te kunnen investeren en er is gebrek aan de benodigde kennis van de markt.
Voor het programma IMPACT@ORIGIN is MAAS een samenwerking aangegaan met Agriterra: een Nederlandse NGO die bedrijven in ontwikkelingslanden adviseert en ondersteunt. Via Agriterra kwam MAAS in aanraking met Tinjure, de oudste theecoöperatie in Nepal. Samen met hen ontwikkelde MAAS Harper’s Single Origin thee, in de theeplantages van de Ilam Valley.
VOORVECHTER VAN VROUWENRECHTEN
De Tinjurecoöperatie is een voorvechter van vrouwenrechten. Het aantal vrouwelijke medewerkers is de afgelopen jaren dankzij de inzet van Tinjure gestegen van 4% naar 17%. De coöperatie helpt de positie van vrouwen in de Nepalese samenleving te versterken door ze in hun kracht te zetten en zo hun zelfvertrouwen te vergroten.
Dit heeft een positieve IMPACT op het leven van de vrouwen, van hun families en hun leefomgeving. Wij zijn trots op het feit dat er bij de productie van Harper’s Single Origin alleen vrouwelijke medewerkers betrokken zijn.