Medewerkers laten betalen voor koffie op het werk: ja of nee?

Medewerkers laten betalen voor koffie op het werk: ja of nee?

Hoe je het ook wendt of keert en hoe vanzelfsprekend koffie op het werk misschien soms ook lijkt het is, zoals iedere investering, een kwestie van kosten en baten. Zeker wanneer je als facility manager te maken hebt met krimpende budgetten. Je wilt eigenlijk niet inleveren op de kwaliteit van de koffie, omdat je de medewerkerstevredenheid zo hoog mogelijk wilt houden. Is het vragen van een financiële bijdrage voor koffie een mogelijke oplossing?

KOFFIE OP KANTOOR: GEEN WINSTMAKER

Het is belangrijk om te weten dat koffie, indien u er een prijs voor vraagt, geen winstmaker is. Het is onmogelijk om evenveel geld te vragen voor een kop koffie op kantoor als voor een kop koffie in een horecagelegenheid. Betaalde koffie op het werk is dus met name een oplossing om de kosten te drukken.

Het is echter niet voor niets dat een groot deel van de bedrijven kiest voor gratis koffie. De opbrengst van gratis kwaliteitskoffie drukt zich uit in hele andere zaken dan geld, zoals bijvoorbeeld een hogere medewerkerstevredenheid, meer productiviteit, een betere sfeer op de werkvloer en een hogere mate van creativiteit.

DE GROEIENDE VRAAG NAAR KWALITEITSKOFFIE

De vraag naar kwaliteitskoffie op het werk is de afgelopen jaren flink gestegen. Dat komt met name omdat medewerkers thuis en binnen horecagelegenheden steeds betere koffie drinken en dat op het werk ook willen. Niet voor niets is de kwaliteit van de koffie één van de dingen waar op de werkvloer veel over wordt geklaagd.

Nederland één van de weinige landen waar nog gratis koffie op het werk wordt verstrekt. In bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk is het heel normaal om een kleine bijdrage voor kwaliteitskoffie te vragen.

DE GULDEN MIDDENWEG

Wil je een optimale medewerkerstevredenheid nastreven dan is het misschien niet de beste oplossing om een directe bijdrage voor alle koffie op kantoor te vragen. Er zijn andere mogelijkheden om op de koffieprijs te besparen.

U kunt echter ook voor een middenweg kiezen. Bijvoorbeeld door gratis gewone koffie aan te bieden, maar willen medewerkers liever een speciale variant zoals espresso, cappuccino of latte macchiato dan zal daarvoor een kleine bijdrage betaald moeten worden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 63% het zou overwegen om te betalen voor koffie van hoge kwaliteit.

Hoewel het misschien een grote stap lijkt om een bijdrage te vragen voor koffie, blijkt dus uit onderzoek dat veel medewerkers daar niet geheel onwelwillend tegenover staan. Zeker wanneer het misschien de enige mogelijkheid is om voor een goede koffievoorziening te blijven zorgen.

Kortom, een bijdrage vragen voor koffie is niet direct een keiharde ‘nee’. In de overweging om het wel of niet te doen is het echter wel belangrijk om naar de specifieke situatie van uw organisatie te kijken. Onze koffiespecialisten helpen je daar graag bij. In ons Experience Center kun je al onze koffiemachines ervaren en eenvoudig bepalen welke koffiemachine uiteindelijk het beste bij uw organisatie past.

6 redenen waarom uw medewerkers goede koffie op kantoor nodig hebben

6 redenen waarom uw medewerkers goede koffie op kantoor nodig hebben

Misschien heeft u er nooit bij stilgestaan, maar over het algemeen vinden medewerkers de aanwezigheid van goede koffie op het werk belangrijk. Belangrijker dan een lekkere lunch op kantoor of het jaarlijkse bedrijfsuitje. Voor sommigen gaat het zelfs zo ver dat het een belangrijke arbeidsvoorwaarde is. Het feit dat medewerkers het belangrijk vinden kan al een reden zijn om een goede koffievoorziening te faciliteren, maar er zijn nog meer redenen waarom werknemers de aanwezigheid van kwaliteitskoffie op prijs stellen.

GOEDE KOFFIE BEVORDERT CREATIVITEIT

Het is geen toeval dat Google ervoor zorgt dat werknemers nooit ver weg zijn van dranken en maaltijden. De achterliggende gedachte is namelijk dat het het creatieve en innovatieve proces bevordert. Hoe dat komt? Door de cafeïne in koffie ben je alerter en dat is goed voor de creativiteit. Bovendien, wanneer werknemers echt genieten van een kop koffie, resulteert dat in een betere stemming. En die positieve en actieve gemoedstoestand is de ideale stemming voor de start van een creatief proces.

EEN KOP KOFFIE KAN HET IJS BREKEN

Een lekkere kop koffie aanbieden aan een relatie, een nieuwe werknemer of een collega kan het ijs breken aan het begin van een gesprek. Het is goede manier om een moeilijk gesprek te starten, iemand thuis te laten voelen of het gesprek op gang brengen.

GOEDE KOFFIE VERHOOGT DE WERKLUST

Uit onderzoek blijkt dat naarmate medewerkers meer tevreden zijn over de koffie op het werk de werklust toeneemt. De koffievoorziening en de kwaliteit van de koffie blijkt voor veel mensen invloed te hebben op de ‘zin’ om hun werk te doen.

KOFFIE VERHOOGT DE SFEER OP DE WERKVLOER

En dat niet alleen: hetzelfde onderzoek toont ook aan dat werknemers de aanwezigheid van goede koffie belangrijker vinden voor de sfeer op kantoor. U kunt zich voorstellen dat bijvoorbeeld frustraties over koffie van mindere kwaliteit de sfeer op de werkvloer niet bevorderen.

EEN KOP KOFFIE BIEDT EEN WELVERDIENDE PAUZE

Niet te lang achter het bureau zitten en voldoende beweging op een werkdag krijgen steeds meer aandacht vanwege negatieve gevolgen voor onze gezondheid. Met het halen van een kop koffie kunt u twee vliegen in één klap slaan: u moet in beweging komen en u neemt even afstand van het computerscherm en uw werkzaamheden.

KOFFIE LAAT HET KANTOOR LEKKER RUIKEN

De geur van vers gezette koffie is voor veel mensen een van de meest favoriete geuren. Op kantoor is de geur van koffie alleen als voor sommige medewerkers voldoende voor extra inspiratie of motivatie. Dus waarom zou u niet zorgen dat het op kantoor naar vers gezette koffie ruikt?

Misschien wilt u de koffievoorziening op kantoor wel verbeteren, maar weet u — gezien het aanbod — niet waar u moet beginnen. Om u daarbij te helpen hebben wij een Experience Center ingericht waar u al onze koffiemachines kunt ervaren, onze koffiesoorten kunt proeven en al uw vragen kunt stellen aan onze koffiespecialisten.

Wat is de beste koffiemachine voor op kantoor?

Wat is de beste koffiemachine voor op kantoor?

Je hebt besloten dat er een nieuwe koffiemachine moet komen op kantoor, mede omdat goede koffie een positieve invloed heeft op de productiviteit en tevredenheid van medewerkers. Maar dan begint het eigenlijk pas, want welke koffiemachine past nu eigenlijk het beste? Er zijn zoveel koffiemachines op de markt dat het een hele klus kan zijn om de beste koffiemachine uit te zoeken. En die tijd heeft u eigenlijk niet. Om de keuze eenvoudiger te maken helpen wij u een handje.

EN DE BESTE KOFFIEMACHINE IS…

Helaas, er is niet één koffiemachine die het best geschikt is voor iedere organisatie. Wat de beste koffiemachine is kan namelijk sterk per organisatie verschillen. Dat heeft er onder andere mee te maken dat het koffiegebruik per organisatie, en zelfs per medewerker verschilt. Sommige medewerkers starten de dag graag met gewoon een zwart kopje koffie, terwijl anderen de voorkeur geven aan espresso of cappuccino. Welke koffiemachine voor uw organisatie het meest geschikt is, is afhankelijk van verschillende factoren zoals bijvoorbeeld:

  • – Hoeveel mensen (werknemers, klanten, gasten etc.) gaan gebruik maken van de koffiemachine?
  • – Is er behoefte aan meerdere koffievariaties zoals cappuccino, latte of espresso?
  • – Wordt er alleen tijdens piekmomenten of gedurende de hele dag koffie gedronken?
  • – Wil je de sterkte per kopje zelf kunnen aanpassen?

HET VERSCHIL MET EEN KOFFIEMACHINE THUIS

Bij de keuze voor een koffiemachine kijkt u waarschijnlijk al gauw naar datgene waar u het meest bekend mee bent: de koffiemachine thuis. Maar de keuze voor een koffiemachine op kantoor verschilt om twee redenen met een koffiemachine thuis en vereist dus ook een andere blik:

  • – Een koffiemachine op kantoor moet voor een lange periode een grote groep gebruikers kunnen voorzien van koffie van goede kwaliteit
  • – Een koffiemachine moet eenvoudig in gebruik (één druk op de knop) en onderhoud zijn en zeker niet meerdere handelingen vereisen

Met andere woorden, de koffiemachine die u thuis gebruikt (filterkoffie, Senseo, Nespresso of een verse bonen machines) zijn over het algemeen niet geschikt voor op kantoor. Tenzij u werkt voor een kleine organisatie.

3 CRITERIA DIE ALTIJD GELDEN BIJ HET KIEZEN VAN DE BESTE KOFFIEMACHINE

Het kan dus per organisatie verschillen wat de beste koffiemachine is, maar er zijn wel degelijk overlappende criteria die altijd gelden bij de keuze voor de beste koffiemachine voor uw organisatie. Om de zoektocht naar een geschikte koffiemachine eenvoudiger te maken, delen we deze criteria graag met u.

CRITERIA 1: DE KWALITEIT VAN DE KOFFIE

Een koffiemachine met kwaliteitskoffie is in de ogen van medewerkers altijd een betere optie dan een koffiemachine met koffie van mindere kwaliteit. Ze zullen vrijwel altijd de voorkeur geven aan een espressomachine (met verse bonen) dan aan een instant koffiemachine. Zeker omdat goede koffie op het werk voor veel medewerkers steeds belangrijker is. Niet alleen omdat ze thuis steeds betere koffie drinken, maar ook omdat het een belangrijke bijdrage levert aan de medewerkerstevredenheid. De beste koffiemachine is dus automatisch een machine met koffie van hoge kwaliteit.

CRITERIA 2: HET GEBRUIKSGEMAK VAN DE MACHINE

Een koffiemachine voor op kantoor is geschikt wanneer deze eenvoudig is in gebruik, iedereen, zonder al teveel moeite, een kop koffie kan drinken en makkelijk te onderhouden is. U wilt namelijk voorkomen dat u een koffiemachine aanschaft die niet gebruiksvriendelijk is en een hoop frustraties oplevert.

CRITERIA 3: HET AANBOD VAN KOFFIEVARIATIES

Veel werknemers zijn over het algemeen niet meer tevreden met een koffiemachine die alleen een gewoon kopje koffie kan drinken. Koffie, en de vele variaties, worden steeds populairder. Medewerkers drinken thuis en in de horeca ook steeds meer varianten en dus willen ze dat op het werk ook. Wilt u de beste koffiemachine voor op kantoor? Kies dan voor een machine die meerdere koffievariaties aanbiedt.

WAT ZOU ONZE KEUZE ZIJN?

Als u aan ons vraagt wat wij de beste koffiemachine voor op kantoor vinden dan zouden wij gaan voor een automatische espressomachine met verse bonen. Waarom? Van alle machine opties geeft een espressomachine de beste kwaliteit koffie. Daarmee kom je de wens van medewerkers tegemoet. Bovendien kunt met één druk op de knop genieten van het beste kopje koffie in verschillende variaties.

Een espressomachine is er in alle soorten en maten en dus geschikt voor ieder kantoor. In ons Experience Center kunt u vrijblijvend onze verschillende (espresso)machines zien én ervaren. Bovendien kunt u onze verschillende koffiesoorten proeven. Want met de keuze voor een koffiemachine bent u er nog niet: de koffie is minstens zo belangrijk.

Wat is het beste moment om koffie op het werk te drinken?

Wat is het beste moment om koffie op het werk te drinken?

Is een kop koffie zetten het eerste wat u en veel van de medewerkers ‘s ochtends doen als jullie op kantoor komen? Om een cafeïne boost te krijgen om de dag goed te beginnen? Het lijkt logisch om ‘s ochtends na het opstaan of aan het begin van de werkdag een kop koffie te nemen om de dag energiek te starten, maar uit onderzoek blijkt het tegenovergestelde. Het blijkt juist het slechtste moment om een kop koffie te drinken.

CORTISOL DOET HET EFFECT VAN KOFFIE ‘S OCHTENDS TENIET

Hoe komt dat? Ons lichaam maakt ‘s ochtends relatief veel cortisol aan waardoor we tussen 8 en 9, als het goed is, het meest alert zijn. Cortisol is een hormoon dat ervoor zorgt dat we goed wakker worden en het helpt ons om overdag alert en geconcentreerd te blijven.

U zou misschien zeggen dat een goede kop koffie ervoor zorgt dat u nog alerter wordt, maar het tegenovergestelde is waar: cortisol doet de effecten van cafeïne teniet. Sterker nog, cafeïne remt de productie van cortisol af. Het gevolg? Uiteindelijk ontwikkelt u de behoefte aan cafeïne in de ochtend, omdat de cafeïne de cortisol als het ware vervangt.

WAT IS HET BESTE TIJDSTIP OM KOFFIE TE DRINKEN?

De beste tijden om op het werk een kop koffie te drinken — en de effecten optimaal te benutten — zijn tussen tien en twaalf uur ‘s ochtends en twee en vijf uur ‘s middags. En wist u dat u er minimaal anderhalf uur moet zitten tussen het eerste en het tweede (en derde en vierde) kopje? Cafeïne doet na ongeveer een half uur pas zijn werk en na ongeveer twee uur is het uitgewerkt. Drinkt u meer dan één kop koffie? Dan werkt het effect van cafeïne en wordt u juist onrustig in plaats van geconcentreerd. En dat wilt u juist voorkomen om tijdens kantooruren zo goed mogelijk te presteren. Meer dan vier koppen koffie per dag drinken wordt overigens ook niet aangeraden.

KOFFIE VAN GOEDE KWALITEIT VS. MINDER LEKKERE KOFFIE

Het is dus wetenschappelijk bewezen wat de beste tijden voor een kop koffie zijn. Maar wat is dan beter? Koffie van goede kwaliteit of minder lekkere (maar goedkopere) koffie?

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat kwaliteitskoffie meer of beter effect heeft dan minder lekkere koffie, maar het psychologische effect is wel duidelijk zichtbaar. Medewerkers denken bijvoorbeeld productiever te zijn wanneer ze koffie van goede kwaliteit drinken. Bovendien heeft goede koffie een positief effect op de medewerkerstevredenheid. Het is tegenwoordig belangrijker dan een goede lunch of een laptop van de zaak.

Gezien het feit dat nog veel mensen de werkdag beginnen is het nog niet algemeen bekend wat de beste tijden om koffie te drinken zijn. Misschien iets om met uw collega’s te delen om de effecten van koffie optimaal te benutten? Bovendien betekent kwaliteitskoffie meer dan alleen een cafeïne boost en zorgt het onder andere voor tevreden medewerkers.

Bent u nieuwsgierig naar de mogelijkheden van koffie van goede kwaliteit bij u op kantoor? Kom dan langs in ons Experience Center, waar onze koffiespecialisten voor u klaar staan om uw vragen te beantwoorden. Bovendien kunt u meteen onze koffiemachines zien en vergelijken en onze koffiesoorten proeven. Op deze manier heeft u alles bij de hand om te bepalen wat de optimale koffievoorziening bij u op kantoor is.

5 voordelen van het drinken van koffie waarvan je nog niet wist

5 voordelen van het drinken van koffie waarvan je nog niet wist

Nederlanders drinken per dag gemiddeld 2,4 koppen koffie: om wakker te worden, bij het ontbijt, om de werkdag mee te beginnen of om een energieboost te krijgen op het midden van de dag. Het is daarom niet zo vreemd dat medewerkers het steeds belangrijker gaan vinden om niet alleen thuis of in de horeca, maar ook op het werk koffie van goede kwaliteit te drinken. Sterker nog, goede koffie op het werk draagt significant bij aan een hogere medewerkerstevredenheid. En dat niet alleen: koffie is ook gezond. Wij zetten vijf minder bekende gezondheidsvoordelen van koffie op een rij.

VOORDEEL 1: KOFFIE DRINKEN IS GOED VOOR UW HART

In tegenstelling tot wat vroeger vaak werd gesuggereerd heeft koffie geen negatief effect op uw hart. Deze mythe kwam de wereld is omdat cafeïne erom bekend staat tijdelijk een kleine verhoging van de bloeddruk te veroorzaken. Maar dit vormt geen gevaar voor iedereen die geen verhoogde bloeddruk heeft. Uit onderzoek onder een miljoen mensen blijkt dat in de groep die drie tot vijf kopjes koffie per dag dronk juist de minste hartinfarcten voorkwamen. Bovendien hebben koffiedrinkers een verlaagd risico op boezemfibrilleren, de meest voorkomende hartritmestoornis.

VOORDEEL 2: KOFFIE VERLAAGT DE KANS OP DIABETES TYPE 2

Mensen die veel koffie drinken lopen minder kans op diabetes type 2 dan mensen die weinig koffie drinken, dat geldt zowel voor koffie met als zonder cafeïne. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die regelmatig koffie drinken ongeveer de helft minder kans hebben op het ontwikkelen van diabetes. Dat komt met name omdat de stoffen chlorogeenzuur en trigonelline een gunstig effect hebben.

VOORDEEL 3: KOFFIE MAAKT U BLIJER

Veel van ons hebben geen wetenschappelijke bevestiging nodig dat koffie een positief effect heeft op onze gemoedstoestand. Maar om dit statement toch kracht bij te zetten hebben we bewijs. Een Harvard onderzoek heeft in 2011 aangetoond dat vrouwen die ten minste vier koppen koffie per dag dronken twintig procent minder kans hadden op depressie. Dit komt omdat de hersenen door het drinken van koffie een extra boost krijgen, waardoor u alerter, zelfverzekerder en blijer wordt.

VOORDEEL 4: HET DRINKEN VAN KOFFIE KAN BESCHERMING BIEDEN TEGEN ALZHEIMER

Het drinken van koffie zou Alzheimer kunnen voorkomen, dat is de conclusie van Amerikaanse wetenschappers van de Old Dominon University in Virginia. In hun onderzoek lijkt er bewijs te zijn gevonden dat cafeïne en antioxidanten in koffie een positief effect hebben op de hersenen, waardoor de kans op dementie verkleind.

VOORDEEL 5: KOFFIE IS GOED VOOR UW LEVER

Koffie is niet alleen goed voor de hersenen en het hart, maar ook voor de lever. De leverwaarden van mensen met een vervette lever verbeteren wanneer ze veel koffie (gaan) drinken. Dit is een teken dat het ziekteproces wordt geremd en het risico op levercirrose daalt. Bij de groep die al levercirrose heeft wordt het risico op leverkanker fors verlaagd bij een frequente koffieconsumptie.

Kortom, koffie is gezond. Buiten het feit dat koffie de medewerkerstevredenheid verhoogt is er dus nog een goede reden om te zorgen voor goede koffie op het werk: gezonde(re) medewerkers. Maar welke koffie en wat voor koffiemachine past het beste bij uw organisatie? In ons Experiece Center kunt u dat zelf gratis ervaren en staan onze koffiespecialisten klaar om u van deskundig advies te voorzien.

Lekkere koffie op het werk: kleine investering, groot effect op medewerkerstevredenheid

Lekkere koffie op het werk: kleine investering, groot effect op medewerkerstevredenheid

U bent, als facility manager, continu op zoek naar efficiënte manieren om de medewerkerstevredenheid te verhogen. Er zijn talloze mogelijkheden om dat te realiseren: een bonussysteem opzetten, meer bedrijfsactiviteiten- en uitjes organiseren, thuiswerken faciliteren etc. Maar er is ook een veel simpelere manier om het uiteindelijke doel te behalen: een goede kop koffie.

KOFFIE RENDEERT OP MEERDERE NIVEAUS

Zoals gezegd zijn er genoeg mogelijkheden om de medewerkerstevredenheid te vergroten, maar dat wil niet altijd zeggen dat de ene manier beter is dan de andere. Wel is het zo dat de ene mogelijkheid eenvoudiger te implementeren is dan de andere. Koffie valt onder die eerste categorie. Bovendien rendeert koffie — buiten een hogere medewerkerstevredenheid — nog op drie andere niveaus:

  • – Werkgevers tonen — door het aanbieden van kwaliteitskoffie — aan dat ze medewerkers waarderen
  • – De productiviteit van medewerkers verhoogt
  • – Er wordt efficiënter gewerkt door informele overlegmomenten bij de koffieautomaat

 

KOFFIE ZORGT VOOR BLIJE GEZICHTEN

Wat denkt u dat er gebeurt wanneer u een goede koffievoorziening faciliteert met bijvoorbeeld één of meerdere espressomachines? Wedden dat het meer lachende gezichten bij medewerkers oplevert dan een geschenkbon, extra vakantiedag of kleine bonus?

Dat is geen toeval. Een goede koffievoorziening is voor medewerkers tegenwoordig belangrijker dan bijvoorbeeld het jaarlijkse bedrijfsuitje of een goed lunchaanbod. Vanzelfsprekend werkt het dan ook averechts: biedt u goedkope koffie aan die u eigenlijk thuis ook niet zou drinken? Dan leidt dat tot meer ontevredenheid. En dat rendeert ook weer op meerdere niveaus:

  • – Medewerkers krijgen de indruk dat ze geen kwaliteitskoffie waard zijn
  • – Ze hebben frustraties over de koffie en dat kan een verlies van kostbare tijd opleveren
  • – Medewerkers voelen zich belemmerd om klanten een kop koffie aan te bieden, terwijl het juist een visitekaartjevan de organisatie kan zijn.

EENMALIGE INVESTERING, GROOT EFFECT

Goede koffie op het werk is dus een simpele manier om de medewerkerstevredenheid te vergroten. Ben je daarom bewust van wat de beste zetmethode is voor koffie op het werk. Uiteraard zit daar wel een prijskaartje aan, maar in vergelijking met andere mogelijkheden is het geen grote investering die gedaan moet worden. In relatie tot het organiseren van bedrijfsuitjes en thuiswerken is een goede koffiemachine de goedkoopste manier om de medewerkerstevredenheid te verhogen.

Een goede koffiemachine is een eenmalige investering waar u een aantal jaar mee vooruit kunt. Bovendien zijn er verschillende mogelijkheden om op de koffieprijs te besparen.

Bent u nieuwsgierig naar wat u kunt doen om de koffievoorziening bij u op kantoor te optimaliseren? Kom dan langs in ons Experience Center. Daar kunt u al onze koffiemachines zien én ervaren en helpen onze specialisten u graag met passend advies.

6 trends voor koffie op het werk in 2017

6 trends voor koffie op het werk in 2017

Op welke trends kunt u als facility manager dit jaar inspelen om de medewerkerstevredenheid te optimaliseren? Het belang van goede koffie op het werk heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen. Medewerkers drinken thuis en in de horeca steeds meer koffie van hoge kwaliteit en dat willen ze op het werk ook. Veel bedrijven spelen daarop in en hebben een koffievoorziening die aan de wensen en behoeften van medewerkers voldoet. Want geloof het of niet, een goede koffievoorziening draagt bij aan de medewerkerstevredenheid. Wij zetten de 6 koffietrends voor dit jaar op een rij:

DE OPKOMST VAN KOUDE KOFFIE ZET DOOR

Zomer of geen zomer, cold brew koffie, overgewaaid vanuit de Verenigde staten wint in Nederland aan populariteit. Het staat tegenwoordig bij vrijwel elke koffiebar op het menu en is verkrijgbaar in de supermarkt. In 2017 zal cold brew koffie nog meer aan terrein winnen. Het is niet alleen een ideaal drankje voor warme dagen op kantoor, maar ook als (gezonde) vervanger voor bijvoorbeeld frisdrank.

GROEIENDE VRAAG NAAR VERANTWOORDE EN GEZONDE PRODUCTEN

De vraag naar verantwoorde en gezonde producten blijft toenemen op kantoor, ook in 2017. Medewerkers vinden gezondheid steeds belangrijker en hechten steeds meer waarde aan de aanwezigheid van gezonde alternatieven op kantoor. Denk bijvoorbeeld aan halfvolle weidemelk of plantaardige melk in plaats van volle opschuimmelk.

KOFFIE BEREIDEN MET PLANTAARDIGE MELK

Deze trend staat in het verlengde van de groeiende vraag naar verantwoorde en gezonde producten. Steeds vaker wordt koffie bereid met amandelmelk, sojamelk of speltmelk. Niet alleen thuis, maar ook bij horecagelegenheden kunnen we de keuze maken tussen plantaardige melk en gewone melk. Deze melksoorten zijn over het algemeen gezonder dan koemelk. Deze trend zal ook steeds meer zichtbaar worden op kantoor.

KOFFIE ALS VISITEKAARTJE

U wilt niet alleen uw medewerkers, maar ook uw gasten goede kwaliteit koffie, aanbieden. Want de relatie met prospects en klanten is essentieel voor uw organisatie. En koffie speelt daar een belangrijke rol in. Het is het meest onderschatte visitekaartje van uw organisatie en wordt steeds belangrijker.

REKENING HOUDEN MET KLIMAATVERANDERING

Een koffieboon van goede kwaliteit is afhankelijk van het klimaat. Door de klimaatverandering mislukken oogsten vaker en wordt koffie steeds schaarser. Bovendien staat duurzaamheid bij veel organisaties steeds hoger in het vaandel. Koffie is een manier om te verduurzamen en daardoor meer rekening te houden met het milieu. Niet alleen door voor een duurzame machine te kiezen of afval te hergebruiken, maar ook door te kiezen voor ‘lokale’ koffie.

BEDRIJVEN KIEZEN VOOR ‘LOKALE’ KOFFIE

Steeds meer bedrijven kiezen voor ‘lokale’ koffiesoorten en duurzame koffie. Om de vraag naar koffie op te vangen wordt geïnvesteerd in ketenverduurzaming. Koffie wordt in het land van herkomst geoogst, gebrand en verpakt in plaats van dat het na het oogsten naar West-Europa wordt getransporteerd. Op deze manier creëert u economische waarde in het land van herkomst gecreëerd en houdt u rekening met het milieu.

Kortom, komend jaar staan met name gezondheid en duurzaamheid hoog in het vaandel. Nieuwsgierig hoe MAAS zich inzet voor duurzame koffie en hoe wij inspelen op de vraag naar gezondere producten? Kom dan langs in ons Experience Center. Onze koffiespecialisten vertellen u er graag meer over. Bovendien heeft u dan de mogelijkheid om al onze koffiemachines te zien én ervaren en onze koffiesoorten te proeven.

11 handige tips om de medewerkerstevredenheid te verhogen

11 handige tips om de medewerkerstevredenheid te verhogen

Als facility manager is optimale medewerkerstevredenheid een van de doelen van uw werkzaamheden. Tevreden medewerkers zijn namelijk niet alleen productiever, ze hebben ook meer hart voor de organisatie en halen vaker hun targets. Bovendien zorgt een hoge medewerkerstevredenheid voor een hoge klanttevredenheid. Sterker nog, een bedrijf met tevreden medewerkers maakt 47 procent meer winst. Maar hoe zorgt u dat medewerkers tevreden zijn? En nog belangrijker, hoe blijven medewerkers tevreden? 11 handige tips:

#1 DEEL DE MISSIE, VISIE EN WAARDEN

Vertel wat de missie en de visie van de organisatie is en welke rol medewerkers spelen in het realiseren van die missie en visie. Geef ze het gevoel dat ze deel uitmaken van iets groters dan alleen hun individuele werk. En dit is niet iets eenmaligs, maar iets wat continu moet terugkomen. Bijvoorbeeld door regelmatig sessies met het personeel te organiseren. En let daarbij op dat het niet alleen om (commerciële) doelstellingen gaat, maar ook over het ‘waarom’ achter de werkzaamheden. Waarom doen we wat we doen?

#2 GEEF VERTROUWEN

Vertrouw erop dat medewerkers de intentie hebben om te doen wat juist is. Dat ze de juiste beslissingen nemen en de juiste keuzes maken. Misschien zijn het niet de keuzes die u zou maken, maar dat wil niet zeggen dat ze niet het gewenste resultaat opleveren.

Door medewerkers vertrouwen te geven verhoogt u de tevredenheid. Laat medewerkers vrij om bepaalde keuzes te maken en schrijf niet alles voor. Het is niet altijd erg om een keer in de fout te gaan om er vervolgens lering uit te trekken.

#3 WAARDEER MEDEWERKERS

Een cliché, maar tevredenheid begint met uiten van waardering. Waardering is belangrijk voor het behoud van motivatie en tevredenheid van medewerkers. Laat zien dat u de inzet van medewerkers erkent en herkent door bijvoorbeeld een handgeschreven notitie met een aanmoediging, bedankje of compliment er op. Dat tovert gegarandeerd een glimlach op het gezicht van medewerkers.

#4 MOTIVEER ONDERLINGE BINDING TUSSEN COLLEGA’S

Een goede relatie met collega’s is essentieel voor medewerkers. Daardoor ontstaat namelijk een sterker gevoel voor gezamenlijke verantwoordelijkheid. Plan jaarlijks een aantal groepsactiviteiten en bedrijfsuitjes om dit te bewerkstelligen. Maar denk ook eens aan een centrale koffiecorner waar medewerkers elkaar ontmoeten en informele gesprekken voeren. Denkt u niet dat dit de onderlinge band tussen collega’s versterkt?

#5 ONDERSTEUN ONTWIKKELING

Biedt medewerkers de gelegenheid om zich te blijven ontwikkelen en om continu de uitdaging te blijven zoeken. Dit zorgt namelijk voor toekomstperspectief. Faciliteer binnen de organisatie opleidingsmogelijkheden en cursussen. Geef bijvoorbeeld iedere medewerker een budget voor scholing.

Zoek het ook dichter bij huis. Uw medewerkers hebben namelijk veel kennis over hun eigen specialisme. Laat ze hierover presentaties geven aan collega’s. Dit verhoogt niet alleen de interne kennis, maar medewerkers die mogen presenteren voelen zich ook gewaardeerd.

Een andere mogelijkheid is om medewerkers elke drie maanden van bureau te laten wisselen. Dit vergroot niet alleen de onderlinge interactie en band tussen collega’s, maar is ook een uitgelezen mogelijkheid om kennis op te doen. Medewerkers zitten immers steeds bij andere collega’s met hun eigen specialismen en kennis aan het bureau.

#6 LUISTER EN STEL VRAGEN

Schep de gelegenheid waarin u naar medewerkers luistert en hen vragen stelt. Luister naar hun verhalen en geef ze richting door vragen te stellen en niet door te vertellen wat ze moeten doen. Het wordt door medewerkers altijd gewaardeerd wanneer naar hen geluisterd wordt en ze een stem hebben binnen de organisatie.

#7 GEEF DIRECTE POSITIEVE FEEDBACK

Medewerkers willen graag weten hoe ze het doen, dus geef regelmatig feedback. Bij voorkeur directe positieve feedback. Positieve feedback voelt goed, omdat de hersenen van blije momenten een dopamineshot krijgen. Medewerkers worden aangemoedigd om het gedrag dat tot het blije moment heeft geleid te herhalen. Positief gerichte feedback werkt daarom veel beter dan negatieve feedback. Uiteraard willen medewerkers ook graag horen waar punten voor verbetering liggen, dus laat opbouwende feedback zeker niet achterwege!

#8 ONDERSTEUN EEN GEZONDE WERK-PRIVÉ BALANS

Het is belangrijk om medewerkers voldoende uit te dagen, maar ze moeten niet volledig aan hun lot overgelaten worden. Voorkom dat ze teveel werk op hun bord hebben liggen. Biedt daarom mogelijkheden om een gezonde werk-privé balans op te bouwen. Kijk naar mogelijkheden voor een flexibele werkindeling, thuiswerken en stressmanagement.

#9 INTRODUCEER FLEXIBEL WERKEN

Deze tip sluit aan bij de voorgaande tip. Veel medewerkers hebben een druk leven met werk, kinderen, sociale verplichtingen etc. Om alles dan in goede banen te leiden is flexibel werken de ideale oplossing. Bijvoorbeeld om tijd te hebben de kinderen naar school te brengen, thuis te werken indien nodig of tijd vrij te maken voor familieactiviteiten. Zorg er wel voor dat u isolatie voorkomt door virtuele teambijeenkomsten op te zetten en videobellen te faciliteren.

#10 SCHEID WERK EN ONTSPANNING

Stress ligt al snel op de loer als medewerkers het gevoel hebben geen afstand te kunnen nemen van werk. Moedig medewerkers aan om af en toe achter hun bureau vandaan te komen door bijvoorbeeld lunchplekken, een koffiecorner, rustruimtes en sportvoorzieningen te faciliteren.

#11 ZORG VOOR KWALITATIEF GOEDE DRANK EN SNACK VOORZIENINGEN

Medewerkers vinden de aanwezigheid van kwalitatief goede en gezonde drank en snack voorzieningen steeds belangrijker. Neem bijvoorbeeld koffie. Een aanbod van hoge kwaliteit koffie beïnvloedt de medewerkerstevredenheid op een positieve manier. Bovendien is goede koffie niet alleen belangrijk voor medewerkers, maar ook richting klanten en relaties. Niemand wil ontvangen worden met een kop koffie van lage kwaliteit. Zie koffie als een visitekaartje, richting medewerkers en relaties.

De keuze voor een kwalitatief goede koffiemachine is echter niet eenvoudig gezien de talloze mogelijkheden die u hebt. Daarom bieden wij u de mogelijkheid om in ons Experience Center onze koffiemachines te zien én ervaren. Zodat u de keuze maakt die het best bij uw organisatie en medewerkers past en bijdraagt aan optimale medewerkerstevredenheid.

3 manieren om op de koffieprijs op kantoor te besparen

3 manieren om op de koffieprijs op kantoor te besparen

Ondanks krimpende budgetten wilt u als facility manager de medewerkers tevreden houden met goede koffie. Juist omdat medewerkers steeds meer waarde aan koffie hechten en het de productiviteit en medewerkerstevredenheid verhoogt. De kans is groot dat u op uw koffieprijs kunt besparen om zo toch aan de wensen en behoeften van medewerkers te voldoen.

U kunt op de koffieprijs besparen door bijvoorbeeld een espressomachine met verse koffiebonen te vervangen door een instant koffiemachine. Deze maatregel zal echter weerstand bij uw medewerkers oproepen en gaat in tegen de behoefte naar een hogere kwaliteit koffie op de werkvloer. In deze blog bespreken we drie andere kansen om op uw koffieprijs te besparen zonder dat u inlevert aan kwaliteit of dat de medewerkerstevredenheid achteruit gaat.

#1 EEN FINANCIËLE BIJDRAGE VRAGEN

Waar het in andere landen heel normaal is om een financiële bijdrage te vragen aan de medewerkers voor koffie op kantoor, is dat in Nederland nog niet zo gewoon. Terwijl het een goede mogelijkheid is om een hogere kwaliteit koffie aan te bieden, de medewerkerstevredenheid te vergroten en de kosten te drukken.

Uit onderzoek van MAAS blijkt namelijk dat ruim 40% bereid is te betalen voor de koffie op het werk, indien deze van hoge kwaliteit is. 64% van de ondervraagden heeft behoefte aan hogere kwaliteit koffie op de werkvloer. 63% zou overwegen om hogere kwaliteit koffie te kopen indien deze beschikbaar is.

Een bijdrage van €1,00 voor normale koffie en €1,50 voor cappuccino zijn hierbij realistische prijzen. Door een financiële bijdrage te vragen voor kwaliteitskoffie zijn de opbrengsten hoger dan de kosten. Dit maakt het voor u zeer interessant om betaalde koffie aan te bieden op het werk.

#2 EEN KOFFIEMACHINE OP MAAT

Uiteraard bepalen uw koffiemachines mee in uw koffieprijs. Sterker nog, bij aanschaf is de koffiemachine over het algemeen de grootste kostenpost. Bij veel bedrijven is de aanwezigheid van koffiemachines de laatste jaren sterk toegenomen, mede omdat de vraag naar goede koffie op het werk groeit.

Soms belandt er op elke verdieping of bij elke afdeling een koffiemachine, maar is dat wel zo efficiënt? Bovendien maakt het ook nog verschil wat voor soort koffieapparaat u heeft.

Stel uzelf eens de volgende vragen:

  • – Wordt elke koffiemachine door voldoende mensen gebruikt?
  • – Kan de koffiemachine de capaciteit aan?
  • – Is de koffiemachine betrouwbaar genoeg?
  • – Is de levensduur van de koffiemachine in samenhang met de gebruiksfrequentie?
  • – Is het efficiënter om koffiemachines te centraliseren?

Met behulp van deze vragen kunt u bepalen welke koffiemachine het beste bij uw organisatie past. Wellicht volstaat één grotere koffieautomaat waarbij alle ingrediënten achter de deur zitten.

GEREVISEERDE KOFFIEMACHINES

Bovendien bestaat er ook nog de mogelijkheid om een gereviseerde koffiemachine aan te schaffen, die goedkoper is dan een nieuwe machine maar dezelfde kwaliteit koffie levert. Gereviseerde koffiemachines zijn machines die na verloop van een contract uitvoerig worden getest en weer volledig als nieuw worden gemaakt. Hierdoor kunnen de koffiemachines nog een lange tijd mee én u geniet van een gunstigere inkoopprijs.

#3 EEN ONDERHOUDSCONTRACT

Heeft u bij aanschaf van uw koffiemachine een onderhoudscontract afgesloten of niet? De koffiemachines van tegenwoordig zijn complexe machines waarbij een storing of defect niet altijd eenvoudig te verhelpen is. Dergelijke machines vereisen goed en deskundig onderhoud om deze defecten niet alleen te verhelpen, maar ook te voorkomen. Met een technisch serviceovereenkomst bent u altijd verzekerd van hulp bij storingen en defecten.

De investering in het onderhoud van de koffiemachines bij u op kantoor loont altijd, omdat de kosten van onderhoud niet opwegen tegen de aanschaf van een nieuwe koffiemachine op het moment dat deze kapot gaat. Heeft u wel eens gedacht aan het afsluiten van een servicecontract bij uw leverancier? Op deze manier bent u er zeker van dat bij storingen of andere (technische) problemen een specialist het probleem verhelpt.

Ondanks het feit dat een onderhoudscontract een extra kostenpost is, weegt het uiteindelijk niet op tegen de kosten die u hebt wanneer een koffiemachine een storing heeft of kapot gaat. Er zijn voldoende mogelijkheden om op de koffieprijs te besparen zonder dat u aan kwaliteit inlevert met ontevreden medewerkers tot gevolg. En dat is wat u uiteindelijk wilt bewerkstelligen met de krimpende budgetten binnen uw organisatie.

Wilt u weten welke koffiemachines op de lange termijn voor kostenbesparing zorgen? Kom dan langs in ons Experience Center. Daar kunt u onze koffiemachines zien én ervaren. Bovendien staan koffiespecialisten voor u klaar om hun kennis te delen en u van informatie te voorzien.

Wat zijn de beste zetmethoden voor koffie op het werk?

Wat zijn de beste zetmethoden voor koffie op het werk?

U wilt uw medewerkers tevreden houden met goede koffie en daarom bent u op zoek naar een koffiemachine die het beste bij uw organisatie past. Een lastige klus, want iedere medewerker heeft zijn eigen voorkeur en mening. Om u op weg te helpen in het maken van de juiste keuze gaan we in dit blog dieper in op de verschillende koffiezetmethoden. Op basis daarvan kunt u besluiten wat voor soort koffiemachine het beste bij uw organisatie en medewerkers past.

PISTON OF VOLAUTOMAAT?

We nemen eerst even een stap terug. Voordat u kiest voor een soort koffiemachine is het belangrijk om te bepalen of u kiest voor een piston of een volautomatische machine. Een piston koffiemachine moet met de hand bediend worden en vraagt om veel tijd en kennis. Om die reden is het vaak geen goede optie voor op kantoor.

Een volautomatische koffiemachine is vele malen geschikter voor koffie op het werk. Het is gebruiksvriendelijker en sneller dan een piston koffiemachine. Bij een volautomatische machine worden alle handelingen die nodig zijn om een kop koffie te zetten achter de deur uitgevoerd. Met een enkele druk op de knop kunnen uw medewerkers genieten van een lekker bakje koffie. Maar kiest u dan voor een espresso, instant of fresh brew koffiemachine?

ESPRESSO KOFFIEMACHINE (VERSE KOFFIEBONEN)

Een espresso koffiemachine zet koffie met verse koffiebonen. Per kopje wordt de juiste hoeveelheid koffiebonen in de koffiemachine gemalen waarna er onder hoge druk water door het koffiemaalsel wordt geperst. Deze zetmethode geeft een krachtige kop koffie van hoge kwaliteit. Er bestaat geen verser kopje koffie dan een kop koffie van versgemalen koffiebonen.

Laat u overigens niet misleiden door de naam van de koffiemachine. Ook bij een espressomachine kunt u kiezen voor verschillende koffiesoorten, zoals gewone koffie en cappuccino.

Snelheid: ongeveer 30 seconden per kopje.

INSTANT KOFFIEMACHINE

Een instant koffiemachine wordt ook wel een vriesdroog koffieautomaat genoemd. Het wordt gemaakt van gezette, geconcentreerde koffie waaruit het water onttrokken is. Dat wordt verwerkt tot een concentraat in de vorm van fijne korrels. Wanneer dit concentraat weer in contact komt met heet water is eenvoudig en snel een kop koffie gemaakt. De kwaliteit van de koffie is over het algemeen minder dan bij een espressomachine.

Snelheid: ongeveer 8 seconden per kopje

FRESH BREW KOFFIEMACHINE

Fresh brew is een methode die vergelijkbaar is met gewone filterkoffie. Gemalen koffie wordt automatisch op een filterpapier gedoseerd en daar wordt vervolgens water aan toegevoegd. De automaat is echter wel een stuk sneller dan wanneer je normale filterkoffie zet, omdat het water versneld door de koffie wordt getrokken. Een kopje koffie uit een fresh brew koffiemachine lijkt het meeste op een kop koffie van thuis, maar verliest wel aan populariteit door op opkomst van verse koffiebonen.

Snelheid: circa 20 seconden per kopje

Wil je meer weten over de verschillende zetmethoden en koffiemachines? En de verschillen in smaak ervaren? Kom dan langs in ons Experience Center. Onze specialisten staan klaar om uw vragen te beantwoorden en u te adviseren. Zo kunt u de koffiemachine kiezen die het beste bij uw organisatie en medewerkers past.

Advies op maat?
Vul het formulier in en wij nemen contact met u op.
neem direct contact op