Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

11 HANDIGE TIPS OM DE MEDEWERKERSTEVREDENHEID TE VERHOGEN

Als facility manager is optimale medewerkerstevredenheid een van de doelen van uw werkzaamheden. Tevreden medewerkers zijn namelijk niet alleen productiever, ze hebben ook meer hart voor de organisatie en halen vaker hun targets. Bovendien zorgt een hoge medewerkerstevredenheid voor een hoge klanttevredenheid. Sterker nog, een bedrijf met tevreden medewerkers maakt 47 procent meer winst. Maar hoe zorgt u dat medewerkers tevreden zijn? En nog belangrijker, hoe blijven medewerkers tevreden? 11 handige tips:

#1 DEEL DE MISSIE, VISIE EN WAARDEN

Vertel wat de missie en de visie van de organisatie is en welke rol medewerkers spelen in het realiseren van die missie en visie. Geef ze het gevoel dat ze deel uitmaken van iets groters dan alleen hun individuele werk. En dit is niet iets eenmaligs, maar iets wat continu moet terugkomen. Bijvoorbeeld door regelmatig sessies met het personeel te organiseren. En let daarbij op dat het niet alleen om (commerciële) doelstellingen gaat, maar ook over het ‘waarom’ achter de werkzaamheden. Waarom doen we wat we doen?

#2 GEEF VERTROUWEN

Vertrouw erop dat medewerkers de intentie hebben om te doen wat juist is. Dat ze de juiste beslissingen nemen en de juiste keuzes maken. Misschien zijn het niet de keuzes die u zou maken, maar dat wil niet zeggen dat ze niet het gewenste resultaat opleveren.

Door medewerkers vertrouwen te geven verhoogt u de tevredenheid. Laat medewerkers vrij om bepaalde keuzes te maken en schrijf niet alles voor. Het is niet altijd erg om een keer in de fout te gaan om er vervolgens lering uit te trekken.

#3 WAARDEER MEDEWERKERS

Een cliché, maar tevredenheid begint met uiten van waardering. Waardering is belangrijk voor het behoud van motivatie en tevredenheid van medewerkers. Laat zien dat u de inzet van medewerkers erkent en herkent door bijvoorbeeld een handgeschreven notitie met een aanmoediging, bedankje of compliment er op. Dat tovert gegarandeerd een glimlach op het gezicht van medewerkers.

#4 MOTIVEER ONDERLINGE BINDING TUSSEN COLLEGA’S

Een goede relatie met collega’s is essentieel voor medewerkers. Daardoor ontstaat namelijk een sterker gevoel voor gezamenlijke verantwoordelijkheid. Plan jaarlijks een aantal groepsactiviteiten en bedrijfsuitjes om dit te bewerkstelligen. Maar denk ook eens aan een centrale koffiecorner waar medewerkers elkaar ontmoeten en informele gesprekken voeren. Denkt u niet dat dit de onderlinge band tussen collega’s versterkt?


#5 ONDERSTEUN ONTWIKKELING

Biedt medewerkers de gelegenheid om zich te blijven ontwikkelen en om continu de uitdaging te blijven zoeken. Dit zorgt namelijk voor toekomstperspectief. Faciliteer binnen de organisatie opleidingsmogelijkheden en cursussen. Geef bijvoorbeeld iedere medewerker een budget voor scholing.

Zoek het ook dichter bij huis. Uw medewerkers hebben namelijk veel kennis over hun eigen specialisme. Laat ze hierover presentaties geven aan collega’s. Dit verhoogt niet alleen de interne kennis, maar medewerkers die mogen presenteren voelen zich ook gewaardeerd.

Een andere mogelijkheid is om medewerkers elke drie maanden van bureau te laten wisselen. Dit vergroot niet alleen de onderlinge interactie en band tussen collega’s, maar is ook een uitgelezen mogelijkheid om kennis op te doen. Medewerkers zitten immers steeds bij andere collega’s met hun eigen specialismen en kennis aan het bureau.

#6 LUISTER EN STEL VRAGEN

Schep de gelegenheid waarin u naar medewerkers luistert en hen vragen stelt. Luister naar hun verhalen en geef ze richting door vragen te stellen en niet door te vertellen wat ze moeten doen. Het wordt door medewerkers altijd gewaardeerd wanneer naar hen geluisterd wordt en ze een stem hebben binnen de organisatie.

#7 GEEF DIRECTE POSITIEVE FEEDBACK

Medewerkers willen graag weten hoe ze het doen, dus geef regelmatig feedback. Bij voorkeur directe positieve feedback. Positieve feedback voelt goed, omdat de hersenen van blije momenten een dopamineshot krijgen. Medewerkers worden aangemoedigd om het gedrag dat tot het blije moment heeft geleid te herhalen. Positief gerichte feedback werkt daarom veel beter dan negatieve feedback. Uiteraard willen medewerkers ook graag horen waar punten voor verbetering liggen, dus laat opbouwende feedback zeker niet achterwege!

#8 ONDERSTEUN EEN GEZONDE WERK-PRIVÉ BALANS

Het is belangrijk om medewerkers voldoende uit te dagen, maar ze moeten niet volledig aan hun lot overgelaten worden. Voorkom dat ze teveel werk op hun bord hebben liggen. Biedt daarom mogelijkheden om een gezonde werk-privé balans op te bouwen. Kijk naar mogelijkheden voor een flexibele werkindeling, thuiswerken en stressmanagement.

#9 INTRODUCEER FLEXIBEL WERKEN

Deze tip sluit aan bij de voorgaande tip. Veel medewerkers hebben een druk leven met werk, kinderen, sociale verplichtingen etc. Om alles dan in goede banen te leiden is flexibel werken de ideale oplossing. Bijvoorbeeld om tijd te hebben de kinderen naar school te brengen, thuis te werken indien nodig of tijd vrij te maken voor familieactiviteiten. Zorg er wel voor dat u isolatie voorkomt door virtuele teambijeenkomsten op te zetten en videobellen te faciliteren.

#10 SCHEID WERK EN ONTSPANNING

Stress ligt al snel op de loer als medewerkers het gevoel hebben geen afstand te kunnen nemen van werk. Moedig medewerkers aan om af en toe achter hun bureau vandaan te komen door bijvoorbeeld lunchplekken, een koffiecorner, rustruimtes en sportvoorzieningen te faciliteren.

#11 ZORG VOOR KWALITATIEF GOEDE DRANK EN SNACK VOORZIENINGEN

Medewerkers vinden de aanwezigheid van kwalitatief goede en gezonde drank en snack voorzieningen steeds belangrijker. Neem bijvoorbeeld koffie. Een aanbod van hoge kwaliteit koffie beïnvloedt de medewerkerstevredenheid op een positieve manier. Bovendien is goede koffie niet alleen belangrijk voor medewerkers, maar ook richting klanten en relaties. Niemand wil ontvangen worden met een kop koffie van lage kwaliteit. Zie koffie als een visitekaartje, richting medewerkers en relaties.

De keuze voor een kwalitatief goede koffiemachine is echter niet eenvoudig gezien de talloze mogelijkheden die u hebt. Daarom bieden wij u de mogelijkheid om in ons Experience Center onze koffiemachines te zien én ervaren. Zodat u de keuze maakt die het best bij uw organisatie en medewerkers past en bijdraagt aan optimale medewerkerstevredenheid.

Deel in/met uw netwerk

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.